Uwaga:
/m/– w szczególnie uzasadnionych przypadkach Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany miejsca szkolenia(przy zachowaniu co najmniej porównywalnego standardu pobytu),
/x/ – w przypadku szkoleń finansowanych przez Zamawiającego ze środków publicznych – do zgłoszenia należy dołączyć oświadczenie o pochodzeniu źródła finansowania(w treści należy podać: temat szkolenia, nazwiska osób zgłaszanych, oraz stwierdzenie, ze koszty szkolenia są pokrywane ze środków publicznych)
/y/ – istnieje możliwość wkalkulowania w cenę szkolenia zwrotu kosztów podróży.
Cena obejmuje: udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe, materiały konferencyjne, zaświadczenie wydane na podstawie § 18 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 1632), lunch, serwis kawowy, opieka organizatora w ramach nadzoru wewnętrznego, ubezpieczenie od NNW.
Cele szkolenia: Zdobycie wiedzy prawnej, nabycie umiejętności rozpoznawania, wykrywania i przeciwdziałania niepożądanym zjawiskom w projektach współfinansowanych ze środków unijnych, sposobów postępowania w przypadku podejrzenia zaistnienia czynów niezgodnych z prawem.
Metody pracy: Mini-wykład, prezentacja multimedialna, ćwiczenia grupowe i indywidualne, Case study, symulacja.
Prowadzący: Prawnik, finansista, praktyk w dziedzinie projektowania, rozliczania oraz kontroli projektów współfinansowanych ze środków unijnych. Radca prawny.
PROGRAM SZKOLENIA
I. Rozpoznawanie oszustw finansowych i przestępstw w projektach współfinansowanych ze środków UE.
- Informacje ogólne o problemie korupcji i oszustwach finansowych w projektach unijnych.
- Czym jest nadużycie finansowe, korupcja oraz nieetyczne zachowania – różnice i cechy wspólne.
- Kto popełnia oszustwa i przestępstwa – dlaczego?
- Jaki koszt ponosi budżet w związku z nadużyciami finansowymi, jak to się odbija na jej wizerunku instytucji dysponującej środkami unijnymi ?
- Wykrywanie oszustw
- Analiza behawioralna
- Przyczyny popełniania oszustw i nadużyć
- Charakterystyka zjawiska oszustwa i nadużycia
- Pojęcie zawodowego oszustwa finansowego
- Rodzaje oszustw finansowych
- Wybrane aspekty analizy dokumentów przy wykrywaniu oszustw finansowych
- Schematy oszustw zakupowych, w tym przetargowych
- Jak wykrywać oszustwa zakupowe?
- Schematy oszustw płacowych
- Jak wykrywać oszustwa płacowe?
- Praktyczne sposoby walki ze sprawcami oszustw i nadużyć
- Wykrywanie
- Odstraszanie
- Procedury zwalczania oszustw i nadużyć
- Opracowywanie procedur zwalczania oszustw i nadużyć
- Przykłady nieprawidłowych praktyk księgowych. Sposoby ich wykrywania
- Problematyka wiarygodności dokumentów
II. Rozpoznawanie i zwalczanie korupcji w projektach z udziałem środków UE
- Co to jest korupcja
- Definicja
- Wymiary korupcji
- Korupcja i sfera publiczna
- Sfera prywatna i publiczna
- Korupcja w sferze publicznej
- Konflikt interesów
- Dyskusja – jakie konsekwencje może nieść konflikt interesów
- Skala korupcji w projektach współfinansowanych ze środków unijnych
- Pomiar korupcji
- Skala korupcji – Polska na tle innych krajów UE
- Korupcja jako przestępstwo – regulacje dotyczące korupcji w polskim prawie
- Typy korupcji i ich konsekwencje
- Korupcja i zaufanie
- Korupcja jako kontrakt
- Korupcja w polityce
- Studia przypadków (poszukiwanie i analizowanie przykładów korupcji praca w grupie)
- Instytucjonalne uwarunkowania korupcji
- Stanowienie prawa wewnętrznego i jego praktyczne przenoszenie na grunt podpisywanych umów przez instytucje udzielające dofinansowania
- Przejrzystość instytucji – przewidywalność procedur
- Kontrola procesów decyzyjnych
- Analiza procesu decyzyjnego (przykładowego) i poszukiwanie zagrożeń korupcyjnych – burza mózgów
- Jak uczynić instytucję bardziej przejrzystą – własne doświadczenia uczestników
- Przeciwdziałanie korupcji w Polsce
- Rządowe strategie antykorupcyjne
- Przeciwdziałanie korupcji w WUP, PUP oraz samorządzie
- Systemy jakości ISO i CAF a korupcja
- „Nakładka antykorupcyjna” w systemie ISO
III. Zachowanie nieetyczne – oszustwa finansowe czy korupcja? – Normy postępowania
- Kodeks etyki pracownika
- Normy wyznaczające właściwą postawę
- Normy stojące na straży rzetelności i uczciwości
- Normy stojące na straży godności i zawodowego prestiżu
- Normy regulujące stosunki
- Podstawy działań nieetycznych i antykorupcyjnych w urzędzie
- Budowanie granic i asertywne domaganie się w relacjach zawodowych
- Autodiagnoza osobistego stylu komunikowania się w relacjach zawodowych
- Przejrzysta komunikacja w relacjach zawodowych wg zasad ‘’clear hand’’
- Struktura zachowania nieetycznego i korupcyjnego – omówienie poszczególnych elementów
- Łapówkarstwo
- przyjęcie łapówki
- danie łapówki
- pośredniczenie w łapówkarstwie
- sprowokowanie łapówki
- Opłacony protekcjonizm
- Nepotyzm
- Szantaż
- Defraudacja pieniędzy publicznych
- Przyczyny zachowań niezgodnych z prawem i normami etycznymi oraz ich konsekwencje
- Gospodarcze
- Etyczne
- Karne
- Przejrzysty Urząd jako wynik dobrej współpracy w zespole
- Warunki organizacyjne i psychologiczne blokujące właściwe zarządzanie przepływem informacji i wiedzy jako możliwy czynnik korupcjogenny
- Określanie standardów kooperacji w urzędzie – aspekt psychologiczny
- Lider a szef, modelowanie wzorców zachowań i pozycji nieformalnej w grupie
- Prawidłowości funkcjonowania grupy w kontekście zachowań o charakterze korupcyjnym
- Nawiązywanie kontaktów zawodowych – warunki, atuty i zagrożenia
- Wprowadzanie zmiany w zespole i miejscu pracy – wzmacnianiem, albo osłabianiem działań antykorupcyjnych w urzędzie
- Podejmowanie rozstrzygnięć i rozwiązywanie konfliktów
- Wyznaczanie standardów podejmowania decyzji w urzędzie oraz podpisywania umów
- Konflikt interesów – prowadzenie negocjacji w sytuacji korupcjogennej
- Psychologiczne aspekty zachowań etycznych, opartych na wartościach
- Zachowania ludzi w sytuacji konfliktu wartości i pokusy
- Źródła władzy, psychologiczne mechanizmy wywierania wpływu
- Manipulacje, autotest podatności na manipulację
- Obrona przed manipulacjami i socjotechnikami budowania zobowiązań
- Minimalizowanie psychologicznych kosztów podejmowania przedsięwzięć antykorupcyjnych – wykorzystanie osobistych zasobów w pełnieniu roli lidera standardów etycznych i działań antykorupcyjnych
- Budowanie pozytywnego wizerunku publicznego pracowników i urzędu
IV. Przeciwdziałania i walka ze skutkami oszust finansowych i nadużyć oraz korupcją w sferze realizowanych projektów EFS.
- Współpraca urzędów z organami ścigania – dobre praktyki,
- Wstępne ustalenie administracyjne lub sądowe,
- Schemat przepływu informacji o nieprawidłowościach,
- Ochrona informacji niejawnych – dane osobowe,
- Przykłady nieprawidłowości w realizacji projektów – wskazówki dla administracji,
- Europejski Urząd ds. zwalczania nieprawidłowości – OLAF,
- Inne instytucje międzynarodowe działające w zakresie zwalczania zjawisk korupcji i oszustwa,
- Zalecenia UKS i KE w zakresie naruszeń przepisów Prawa Zamówień Publicznych,
- Kwestia odrębnej księgowości,
- System kontroli wg prawa UE,
- Kontrole na dokumentach w siedzibie kontrolującego,
- Kontrole na miejscu realizacji projektów, kontrole systemowe – audyty
- Jak kontrolować projekt, aby zminimalizować możliwość przeoczenia nieprawidłowości,
- System dotyczący zapobiegania, wykrywania i korygowania nieprawidłowości,
- Przepisy ustawy o finansach publicznych w walce z oszustwami finansowymi – omówienie.
- Nieprawidłowości w nowej perspektywie finansowej 2014-2020
V. Ćwiczenia praktyczne zachowań korupcyjnych oraz oszustw .
- Jak przeprowadzić konstruktywną burzę mózgów dotyczącą oszustw (Ćwiczenie pt. – “Myśl jak złodziej”).
- Stworzenie profilu nadużyć finansowych dla WUP i PUP.
- Jak ocenić Waszą podatność na atak, jak ocenić prawdopodobieństwo wystąpienia oszustwa i jak ocenić jego wpływ na organizację. (ćwiczenie – “nie strzelać do posłańca!”)
- Czym jest apetyt i tolerancja.
- Korzystanie z mapy ryzyka w celu dopasowania swoich badań kontrolnych i programów budowania świadomości.
VI. Pytania i indywidualne konsultacje
Zgłoszenia udziału dokonać można też tradycyjnie poprzez pobranie i wypełnienie formularza
Organizacja
Karty zgłoszeniowe prosimy nadesłać faksem (081 5346065, 81 4790816) lub [po zeskanowaniu] e-mailem (szkolenia@eceprestiz.pl). Szczegółowy program zajęć prześlemy e-mailem na podany adres uczestnika ok.7 dni przed datą kursu. Pisemną rezygnację przyjmujemy na 10 dni przed datą rozpoczęcia kursu , po tym terminie nieobecność nie zwalnia do zapłaty należności.