Uwaga:
/m/– w szczególnie uzasadnionych przypadkach Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany miejsca szkolenia(przy zachowaniu co najmniej porównywalnego standardu pobytu),
/c/– wersja szkoleń 30 h. ma charakter warsztatowy(realizuje program szkoleń w wersji 20 h., poszerzony o dodatkowe ćwiczenia, case study w danym temacie)
/x/ – w przypadku szkoleń finansowanych przez Zamawiającego ze środków publicznych – do zgłoszenia należy dołączyć oświadczenie o pochodzeniu źródła finansowania(w treści należy podać: temat szkolenia, nazwiska osób zgłaszanych, oraz stwierdzenie, ze koszty szkolenia są pokrywane ze środków publicznych)
/y/ – istnieje możliwość wkalkulowania w cenę szkolenia zwrotu kosztów podróży.
Cena obejmuje: udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe, materiały konferencyjne, zaświadczenie wydane na podstawie § 18 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 1632), lunch, serwis kawowy, opieka organizatora w ramach nadzoru wewnętrznego, ubezpieczenie od NNW.
Program szkolenia dla jednostek służby zdrowia
Program jest dedykowany dla jednostek służby zdrowia, które świadczą usługi medyczne i są finansowane między innymi przez NFZ oraz korzystają z różnych programów zdrowotnych realizowanych ze środków publicznych krajowych i unijnych tj.SP ZOZ, NZOZ, przychodni lekarskich, poradni specjalistycznych, Szpitali miejskich, powiatowych i specjalistycznych, Szpitali wojewódzkich, klinicznych i uniwersyteckich bez względu na posiadaną formę prawną.
Cele szkolenia: szkolenie ma na celu zapoznanie się ze zmianami w ustawie o rachunkowości, które pomoże przy zamknięciu roku bilansowego i podatkowego w jednostkach służby zdrowia.
Metody pracy: Mini-wykład, prezentacja multimedialna, ćwiczenia grupowe i indywidualne, Case study, symulacja.
Prowadzący szkolenie: prawnik, finansista. Wieloletnie doświadczenie księgowe oraz na kierowniczych stanowiskach US, UKS. Wieloletni współpracownik i doradca zespołów przy Ministerstwie Finansów w zakresie prawa finansowego, księgowego.
PROGRAM SZKOLENIA
I. Zamknięcie roku bilansowego w ujęciu rachunkowym
1. Zmiany w ustawie o rachunkowości obowiązujące w roku 2019 skutkujące w rozliczeniach na rok 2019 oraz zmiany 2019 roku i planowane na rok 2020.
2. Wpływ zmian ustawy o Ubezpieczeniach, Lecznictwie, Krajowym Rejestrze Sądowym i innych ustaw na sprawozdanie finansowe sporządzane za rok 2019.
3. Sprawozdanie finansowe podmiotów leczniczych prowadzonych różnych formach prawnych: SP ZOZ, NZOZ, spółka cywilna, osoba fizyczna, spółka z o.o., spółka akcyjna, spółka partnerska/jawna/komandytowa)
– specyfika podmiotu, jego status a obowiązujące uregulowania medyczno –prawne.
– obowiązująca sprawozdawczość w podmiotach leczniczych
4. Ujęcie przychodów z NFZ :
– w wykonaniu planu finansowego,
– księgach rachunkowych,
– ewidencjach podatkowych
– różne zasady finansowania świadczeń zdrowotnych: ryczałt, umowy, świadczenia ponadlimitowe, ugody,
5. Zasady i sposoby oraz skutki finansowe ustawy o minimalnym wzroście wynagrodzenia pracowników medycznych i innych regulacji systemowych w zakresie wynagrodzeń oraz ich wpływ na sprawozdanie finansowe za rok 2019:
– dodatki dla pielęgniarek
– dodatki dla ratowników medycznych
– dodatki Ministra Zdrowia dla lekarzy rezydentów
6. Niezbędne zmiany w zasadach (polityce) rachunkowości, z uwzględnieniem form prowadzenia działalności medycznej dla poszczególnych podmiotów z uwzględnieniem ich formy prawnej i rodzaju oraz zakresu świadczonych usług,
7. Harmonogram zamknięcia roku z uwzględnieniem terminów oraz zakresów.
8. Inwentaryzacja
9. Aktywa trwałe i koszty amortyzacji w sprawozdaniu finansowym:
– kategorie składników majątku trwałego – kwalifikacja i definicje: nieruchomości, ruchomości, niskocenne składniki majątku; środki trwałe własne i obce,
– zasady ustalania wartości początkowej i stawki amortyzacja
– obowiązek okresowej weryfikacji stawek amortyzacji,
– zasady prezentacji składników majątkowych w sprawozdaniu finansowym.
10. Aktywa trwałe i koszty amortyzacji podatkowej dla potrzeb CIT i PIT
– amortyzacja środków trwałych dofinansowanych w ramach projektów realizowanych z udziałem środków unijnych,
– amortyzacja środków trwałych otrzymanych przez szpitale z WOŚP
– amortyzacja środków trwałych otrzymanych od jednostek administracji samorządowej i rządowej w tym od organów założycielskich i tworzących jednostki służby zdrowia
– amortyzacja środków trwałych otrzymanych z innych krajowych podmiotów leczniczych
– amortyzacja środków trwałych otrzymanych tytułem darowizn z UE i krajów trzecich
– amortyzacja od dotacji, dopłat i dofinansowań
– zasady, terminy i dokumentacja w procesie amortyzacji
11. Wycena, ujęcie i prezentacja pozostałych składników bilansu, w szczególności:
– wycena zapasów i świadczenia na przełomie roku,
– należności i zasady dokonywania odpisów aktualizujących,
– fundusze własne – fundusz założycielski i fundusz zakładu – zasady i terminy księgowań
– rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe i zobowiązania warunkowe,
– zobowiązania krótko i długo terminowe z tytułu kredytów i pożyczek, wobec dostawców i pozostałe,
– fundusze specjalne (ZFŚS) w podmiotach leczniczych,
– dotacje i dofinansowania – prezentacjaw sprawozdaniu finansowym.
– kary płacone lub kompensowane na rzez NFZ, UW, SANEPID
12. Rachunek zysków i strat podmiotu leczniczego:
– przychody ze sprzedaży (objęte umowami, ryczałtem i ponadlimitowe) – kwalifikacja przychodów
– przychody niemedyczne (najmy, dzierżawy, sprzedaże, usługi niemedyczne, handel, gastronomia, parkingi, sprzątanie itp.)
– wprowadzenie do ksiąg rachunkowych kosztów dotyczących lat ubiegłych – ujęcie rachunkowe i podatkowe
– koszty na przełomie roku,
– pozostałe przychody i koszty operacyjne – w księgach i sprawozdaniu finansowym.
13. Zestawienia zmian w funduszu własnym podmiotów leczniczych.
14. Rachunek przepływów pieniężnych – typowe operacje w podmiotach leczniczych.
15.Informacja dodatkowa podmiotów leczniczych, w tym wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.
16.Nowe procedury badania sprawozdania finansowego, przygotowanie ksiąg do badania.
17. Obowiązki sprawozdawcze w świetle zmian.
18. Podsumowanie budżetowania oddziałów
19. Klucze podziału kosztów w szpitalach
20. Zasady procedowania transakcji dotyczących środków trwałych stanowiących mienie ruchome i nieruchome przez Społeczne Rady Szpitali oraz Rady Gmin, Powiatów itp. Oraz ich wpływ na wyniki finansowe jednostki.
21. Raport o sytuacji ekonomiczno – finansowej jednostki służby zdrowia zgodnie z nowymi uregulowaniami z kwietnia 2017r. w tym wieloletniej prognozy finansowej dla organów założycielskich – zasady przygotowania na podstawie sprawozdania finansowego jednostki.
22. Raporty realizowane na podstawie sprawozdania finansowego dla SSOZ w Urzędach Wojewódzkich
23. Wykorzystanie medycznych systemów informatycznych NFZ przy sporządzaniu sprawozdania na podstawie AMMS , SZOI, KOLCE
24. Wybrane zagadnienia problematyczne.
II. Zamknięcie i rozliczenie roku w ujęciu podatkowym dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych CIT za rok 2019
1. Zmiany ustaw podatkowych w 2020 r. i ich wpływ na jednostkę służby zdrowia.
2. Medyczne i niemedyczne przychody w podatku CIT:
– przychody rozpoznawane na zasadzie memoriałowej
– przychody rozpoznawalne metodą kasową,
– świadczenia nieodpłatne – identyfikacja i zasady wyceny,
– korekta przychodów – wstecz czy na bieżąco,
– przychody należne i faktycznie otrzymane z NFZ oraz MZ
– interpretacje i orzecznictwo.
3. Koszty uzyskania przychodów w podatku CIT, w tym w szczególności:
– koszty bezpośrednie i pośrednie,
– koszty usług niematerialnych,
– koszty świadczeń zdrowotnych na przełomie roku – zaliczanie do 2018 i 2019 roku,
– koszty amortyzacji podatkowej,
– odszkodowania i kary umowne,
– odsetki
– wydatki na cele niemedyczne, nie statutowe – niekorzystające ze zwolnienia CIT
– koszty pracy w podatku CIT,
– koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów w podmiotach leczniczych.
– załączniki do sprawozdania finansowego dla potrzeb CIT-8
4. Zeznanie podatkowe
– praca na druku – omówienie poszczególnych kategorii i pozcji
– sposób prezentacji danych finansowych,
– dochody przeznaczone na cele statutowe – zwolnione – zasady rozliczeń,
– niezbędne załączniki do zeznania,
– inne obowiązki związane z sporządzeniem zeznania podatkowego.
III. Zamknięcie i rozliczenie roku w ujęciu podatkowym dla potrzeb podatku od towarów i usług
1.Zmiany w podatku VAT w 2019 roku oraz zmiany na 2020 rok.
2. Deklaracja VAT 7 , VAT 7K w jednostkach służby zdrowia.
3. Plik JPK- sporządzanie, zmiany, zasady korygowania, powiązania z deklaracjami VAT, struktura logiczna ,
4. Split Payment – mechanizm podzielonej płatności, z uwzględnieniem specyfiki podmiotów leczniczych/
5. Ustawa o STIR.
6. Kasy i drukarki fiskalne na terenie jednostek służby zdrowia – zasady ewidencjonowania, zmiany w 2019 i na 2020 rok.
7. Odliczenie podatku naliczonego VAT – zasady, ewidencje, pozostała dokumentacja.
8. Wskaźniki proporcji pozwalające odliczyć podatek naliczony od podatku należnego – zasady wyliczeń.
9. Odzyskiwanie przez jednostki służby zdrowia podatku vat za wsteczne 5 letnie okresy – szczegółowa procedura.
10. Dokumentacja z Urzędem Skarbowym Krajowej Administracji Skarbowej- przykłady.
11. Roczna korekta podatku VAT, skutki korekty w podatku CIT.
12. Nowelizacja ustawy o VAT – skutki na 2020 rok i lata następne.
13. Najnowsze orzecznictwo i interpretacje podatkowe.
IV. Pytania uczestników szkolenia oraz konsultacje.
Karty zgłoszeniowe prosimy nadesłać faksem (081 5346065, 81 4790816) lub [po zeskanowaniu] e-mailem (szkolenia@eceprestiz.pl). Szczegółowy program zajęć prześlemy e-mailem na podany adres uczestnika ok.7 dni przed datą kursu. Pisemną rezygnację przyjmujemy na 10 dni przed datą rozpoczęcia kursu , po tym terminie nieobecność nie zwalnia do zapłaty należności.