UDZIELANIE POMOCY DE MINIMIS PRZEZ POWIATOWE URZĘDY PRACY W 2025 R.
| | Cena netto: szkolenie finansowane ze środków publicznych | Z pozostałych środków + VAT |
Termin szkolenia do ustalenia - prosimy o kontakt | Szkolenie - Online Uczestnik otrzymuje link w celu nawiązania kontaktu bezpośredniego z prowadzącym szkolenie, możliwość bieżącego zadawania pytań w trakcie wykładu. | | |
Cel szkolenia: przygotowanie uczestnika do pracy z instrumentami wsparcia objętymi regułami pomocy de minimis, w szczególności w zakresie zadań związanych z kontrolą (w tym w ramach POWER). Przygotowanie to ma charakter zarówno teoretyczny, jak i praktyczny, tak aby po zakończeniu szkolenia uczestnik posiadał wiedzę i umiejętności z zakresu podstaw udzielania pomocy, a także potrafił w praktyce stosować szczegółowe zasady związane z udzielaniem pomocy de minimis. Celem jest także wskazanie sposobu i przygotowanie uczestnika do pracy na etapie rozpatrywania indywidualnych przypadków i identyfikowania lub wykluczania występowania pomocy de minimis. Na szkoleniu omówione zostaną krajowe przepisy związane z udzielaniem pomocy de minimis oraz przepisy wspólnotowe. Celem zajęć jest także nabycie przez uczestników umiejętności określania wartości udzielanej pomocy (EDB) w kontekście realizacji np. prac interwencyjnych, a także przypadków rozkładania pomocy na raty lub odraczania terminu zwrotu pomocy – ma to zastosowanie w sytuacji zwrotu pomocy w przypadku niedotrzymania przez beneficjenta pomocy warunków udzielenia pomocy.
Prowadzący: Maciej Zasłona –Wykształcenie wyższe: ekonomia oraz politologia. Doświadczenie zawodowe: Ministerstwo Gospodarki w Warszawie, wiele instytucji szczebla centralnego i regionalnego. Wysokiej klasy specjalista i praktyk w dziedzinie pomocy publicznej oraz pomocy de minimis, Autor i współautor licznych publikacji oraz raportów i analiz z zakresu pomocy de minimis i pomocy publicznej.
PROGRAM SZKOLENIA
- Wprowadzenie: pomoc de minimis na nowych zasadach – stosowanie rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 wraz z odniesieniem do na instrumentów ustawy o promocji zatrudnienia, w tym m.in.:
a. dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej
b. organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne
c. przyznawania środków na założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej, utworzenie stanowiska pracy oraz na finansowanie kosztów wynagrodzenia skierowanej osoby w spółdzielni socjalnej lub przedsiębiorstwie społecznym - Identyfikacja pomocy de minimis w instrumentach ustawy o promocji zatrudnienia: kontekst działalności gospodarczej oraz występowania korzyści ekonomicznej w ramach
a. bonu na zasiedlenie (art. 66n UoPZ)
b. organizowania szkoleń dla osób bezrobotnych (art. 40 UoPZ)
c. programów pilotażowych (art. 9c UoPZ) - Kiedy występuje pomoc de minimis – spojrzenie na pojęcie działalności gospodarczej
a. ustawa prawo przedsiębiorców a ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej – różnice
b. beneficjent pomocy a podmiot prowadzący działalność gospodarczą
c. specyfika podmiotów prowadzących jednocześnie działalność gospodarczą oraz niegospodarczą
d. specyfika działalności: jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki budżetowe, publiczna oraz niepubliczna działalność edukacyjna, usługi medyczne, organizacje pozarządowe, opieka społeczna oraz działalność kulturalna
e. wzór przykładowego oświadczenia - Który rodzaj pomocy de minimis wybrać
a. rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831
b. na wsparcie działalności w zakresie podstawowej produkcji rolnej
c. na wsparcie działalności podstawowej w sektorze rybołówstwa i akwakultury
d. różnice w limitach, okresach referencyjnych oraz procedurach
e. odróżnienie działalność podstawowej od działalności związanej z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych oraz produktów rybołówstwa i akwakultury - Pojęcie jednego przedsiębiorstwa w kontekście kumulowania pomocy de minimis
a. powiązania kapitałowe – metody oceny posiadania większości praw do głosu, dokumenty źródłowe
b. powiązania osobowe – dokumenty źródłowe wskazujące na istnienie powiązań,
c. wywieranie dominującego wpływu – przykłady oraz wskazanie dokumentów źródłowych, pełnienie przez osobę fizyczną funkcji w organie osoby prawnej
d. relacje bezpośrednie oraz pośrednie
e. praktyczne przykłady wskazujące na relacje pomiędzy przedsiębiorcami z uwzględnieniem różnych form prowadzenia działalności gospodarczej
f. źródła pozyskiwania danych nt. relacji pomiędzy przedsiębiorstwami - Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2831
a. nowy mechanizm ustalania okresu referencyjnego
b. nowy pułap pomocy de minimis oraz odejście od dyskryminowania sektora drogowego transportu towarów - Dyskontowanie pomocy de minimis w odniesieniu do poszczególnych form wsparcia
a. pojęcie czynnika dyskontującego oraz stopy dyskontowej
b. postępowanie w przypadku zmian w wysokości udzielonej pomocy de minimis - Znowelizowane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis: omówienie treści wzoru formularza wraz ze wskazaniem zmian
- Znowelizowane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie: omówienie treści wzoru zaświadczenia oraz przypadki korygowania zaświadczeń
- Sukcesja prawna – zmiany przedsiębiorców na etapie realizacji umowy; postępowanie w przypadku zmiany formy prawnej beneficjenta pomocy w trakcie realizacji umowy (przekształcenie, przejęcie)
- Sprawozdania z udzielonej pomocy de minimis: system SHRIMP2
Ad. 1. Szkolenie w formie „zdalnej”: ONLINE – szkolenia otwarte w datach ustalonych , lub w terminach zamkniętych dla danego urzędu
–Wymogi sprzętowe: komputer z głośnikiem oraz dostęp do Internetu(w przypadku szkoleń zamkniętych możliwość uczestniczenia Pracowników pojedynczo ze swoich komputerów oraz pokoi , lub na 1 Sali w grupie)
– kolejne kroki:
1.Urząd zgłasza Pracownika/Pracowników wysyłając skan zgłoszenia, oświadczenia o formie finansowania oraz oświadczenia dotyczące praw autorskich materiałów szkoleniowych mailem na adres : szkolenia@eceprestiz.pl,lub tel./ fax: 81 534 60 65
2.Po otrzymaniu zgłoszenia uczestnika/uczestników do odbycia „szkolenia zdalnego” w formie ONLINE – na podany adres e-mail w karcie zgłoszeniowej – zostanie wysłany kod dostępu do materiałów szkoleniowych, link do połączenia w trakcie szkolenia z Prowadzącym szkolenie.
3.Uczestnik po zapoznaniu się z materiałami szkoleniowymi oraz po zakończeniu udziału w szkoleniu w formie Szkolenia ONLINE – otrzymuje zaświadczenie o ukończonym szkoleniu.
4.Data odbytego szkolenia w formie Szkolenia ONLINE – jest jednocześnie datą odbycia szkolenia i wystawienia zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.
5.Skan zaświadczenia oraz FV – wysyłane zostaną na wskazany adres e-mail w karcie zgłoszeniowej, oryginał zaświadczenia wraz z oryginałem FA pocztą tradycyjną na adres Urzędu/Firmy.
Informacje szczegółowe: 601 243 961, 603 402 181, 502 879 151
Karta zgłoszeniowa