EUROPEJSKIE CENTRUM EKONOMICZNE „PRESTIŻ” Sp. z o. o. jest dynamicznie rozwijającą się firmą szkoleniowo - doradczą.

UDZIELANIE POMOCY DE MINIMIS

UDZIELANIE POMOCY DE MINIMIS PRZEZ POWIATOWE URZĘDY PRACY W 2025 R.

Data Szkolenia

Forma

Cena netto: szkolenie finansowane ze środków publicznych

Z pozostałych środków + VAT

Termin szkolenia do ustalenia - prosimy o kontakt

Szkolenie - Online 
Uczestnik otrzymuje link w celu nawiązania kontaktu bezpośredniego z prowadzącym szkolenie,
możliwość bieżącego zadawania pytań w trakcie wykładu.

650,00 zł 

+23%VAT

Cel szkolenia: przygotowanie uczestnika do pracy z instrumentami wsparcia objętymi regułami pomocy de minimis, w szczególności w zakresie zadań związanych z kontrolą (w tym w ramach POWER). Przygotowanie to ma charakter zarówno teoretyczny, jak i praktyczny, tak aby po zakończeniu szkolenia uczestnik posiadał wiedzę i umiejętności z zakresu podstaw udzielania pomocy, a także potrafił w praktyce stosować szczegółowe zasady związane z udzielaniem pomocy de minimis. Celem jest także wskazanie sposobu i przygotowanie uczestnika do pracy na etapie rozpatrywania indywidualnych przypadków i identyfikowania lub wykluczania występowania pomocy de minimis. Na szkoleniu omówione zostaną krajowe przepisy związane z udzielaniem pomocy de minimis oraz przepisy wspólnotowe. Celem zajęć jest także nabycie przez uczestników umiejętności określania wartości udzielanej pomocy (EDB) w kontekście realizacji np. prac interwencyjnych, a także przypadków rozkładania pomocy na raty lub odraczania terminu zwrotu pomocy – ma to zastosowanie w sytuacji zwrotu pomocy w przypadku niedotrzymania przez beneficjenta pomocy warunków udzielenia pomocy.

Prowadzący: Maciej Zasłona –Wykształcenie wyższe: ekonomia oraz politologia. Doświadczenie zawodowe: Ministerstwo Gospodarki w Warszawie, wiele instytucji szczebla centralnego i regionalnego. Wysokiej klasy specjalista i praktyk w dziedzinie pomocy publicznej oraz pomocy de minimis, Autor i współautor licznych publikacji oraz raportów i analiz z zakresu pomocy de minimis i pomocy publicznej.

PROGRAM SZKOLENIA

  1. Wprowadzenie: pomoc de minimis na nowych zasadach – stosowanie rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 wraz z odniesieniem do na instrumentów ustawy o promocji zatrudnienia, w tym m.in.:
    a. dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej
    b. organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne
    c. przyznawania środków na założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej, utworzenie stanowiska pracy oraz na finansowanie kosztów wynagrodzenia skierowanej osoby w spółdzielni socjalnej lub przedsiębiorstwie społecznym
  2. Identyfikacja pomocy de minimis w instrumentach ustawy o promocji zatrudnienia: kontekst działalności gospodarczej oraz występowania korzyści ekonomicznej w ramach
    a. bonu na zasiedlenie (art. 66n UoPZ)
    b. organizowania szkoleń dla osób bezrobotnych (art. 40 UoPZ)
    c. programów pilotażowych (art. 9c UoPZ)
  3. Kiedy występuje pomoc de minimis – spojrzenie na pojęcie działalności gospodarczej
    a. ustawa prawo przedsiębiorców a ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej – różnice
    b. beneficjent pomocy a podmiot prowadzący działalność gospodarczą
    c. specyfika podmiotów prowadzących jednocześnie działalność gospodarczą oraz niegospodarczą
    d. specyfika działalności: jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki budżetowe, publiczna oraz niepubliczna działalność edukacyjna, usługi medyczne, organizacje pozarządowe, opieka społeczna oraz działalność kulturalna
    e. wzór przykładowego oświadczenia
  4. Który rodzaj pomocy de minimis wybrać
    a. rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831
    b. na wsparcie działalności w zakresie podstawowej produkcji rolnej
    c. na wsparcie działalności podstawowej w sektorze rybołówstwa i akwakultury
    d. różnice w limitach, okresach referencyjnych oraz procedurach
    e. odróżnienie działalność podstawowej od działalności związanej z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych oraz produktów rybołówstwa i akwakultury
  5. Pojęcie jednego przedsiębiorstwa w kontekście kumulowania pomocy de minimis
    a. powiązania kapitałowe – metody oceny posiadania większości praw do głosu, dokumenty źródłowe
    b. powiązania osobowe – dokumenty źródłowe wskazujące na istnienie powiązań,
    c. wywieranie dominującego wpływu – przykłady oraz wskazanie dokumentów źródłowych, pełnienie przez osobę fizyczną funkcji w organie osoby prawnej
    d. relacje bezpośrednie oraz pośrednie
    e. praktyczne przykłady wskazujące na relacje pomiędzy przedsiębiorcami z uwzględnieniem różnych form prowadzenia działalności gospodarczej
    f. źródła pozyskiwania danych nt. relacji pomiędzy przedsiębiorstwami
  6. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2831
    a. nowy mechanizm ustalania okresu referencyjnego
    b. nowy pułap pomocy de minimis oraz odejście od dyskryminowania sektora drogowego transportu towarów
  7. Dyskontowanie pomocy de minimis w odniesieniu do poszczególnych form wsparcia
    a. pojęcie czynnika dyskontującego oraz stopy dyskontowej
    b. postępowanie w przypadku zmian w wysokości udzielonej pomocy de minimis
  8. Znowelizowane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis: omówienie treści wzoru formularza wraz ze wskazaniem zmian
  9. Znowelizowane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie: omówienie treści wzoru zaświadczenia oraz przypadki korygowania zaświadczeń
  10. Sukcesja prawna – zmiany przedsiębiorców na etapie realizacji umowy; postępowanie w przypadku zmiany formy prawnej beneficjenta pomocy w trakcie realizacji umowy (przekształcenie, przejęcie)
  11. Sprawozdania z udzielonej pomocy de minimis: system SHRIMP2

Ad. 1. Szkolenie w formie „zdalnej”: ONLINE  – szkolenia otwarte w datach ustalonych , lub w terminach zamkniętych dla danego urzędu

Wymogi sprzętowe: komputer z głośnikiem oraz dostęp do Internetu(w przypadku szkoleń zamkniętych możliwość uczestniczenia Pracowników pojedynczo ze swoich komputerów oraz pokoi , lub na 1 Sali w grupie)

 kolejne kroki:

1.Urząd zgłasza Pracownika/Pracowników wysyłając skan zgłoszenia, oświadczenia o formie finansowania oraz oświadczenia dotyczące praw autorskich materiałów szkoleniowych mailem na adres : szkolenia@eceprestiz.pl,lub tel./ fax: 81 534 60 65

2.Po otrzymaniu zgłoszenia uczestnika/uczestników do odbycia „szkolenia zdalnego”  w formie ONLINE – na podany adres e-mail w karcie zgłoszeniowej – zostanie wysłany kod dostępu do  materiałów szkoleniowych, link do połączenia w trakcie szkolenia z Prowadzącym szkolenie.

3.Uczestnik po zapoznaniu się z materiałami szkoleniowymi oraz po zakończeniu udziału w szkoleniu w formie Szkolenia ONLINE – otrzymuje zaświadczenie o ukończonym szkoleniu.

4.Data odbytego szkolenia w formie Szkolenia ONLINE – jest jednocześnie datą odbycia szkolenia i wystawienia zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.

5.Skan zaświadczenia oraz FV – wysyłane zostaną na wskazany adres e-mail w karcie zgłoszeniowej, oryginał zaświadczenia wraz z oryginałem FA pocztą tradycyjną na adres Urzędu/Firmy.

Informacje szczegółowe: 601 243 961, 603 402 181, 502 879 151

Karta zgłoszeniowa