Uwaga:
– w szczególnie uzasadnionych przypadkach Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany miejsca szkolenia(przy zachowaniu co najmniej porównywalnego standardu pobytu),
– wersja szkoleń 30 h. ma charakter warsztatowy(realizuje program szkoleń w wersji 20 h., poszerzony o dodatkowe ćwiczenia, case study w danym temacie)
– w przypadku szkoleń finansowanych przez Zamawiającego ze środków publicznych – do zgłoszenia należy dołączyć oświadczenie o pochodzeniu źródła finansowania(w treści należy podać: temat szkolenia, nazwiska osób zgłaszanych, oraz stwierdzenie, ze koszty szkolenia są pokrywane ze środków publicznych)
– istnieje możliwość wkalkulowania w cenę szkolenia zwrotu kosztów podróży.
Cena obejmuje: udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe, materiały konferencyjne, zapewnieniem warunków bhp, zaświadczenie wydano na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, ewentualne zakwaterowanie w pok. 2 os. lub 1 os., pełne wyżywienie, serwis kawowy, opieka organizatora w ramach nadzoru wewnętrznego, ubezpieczenie od NNW.
Cel szkolenia: przygotowanie uczestnika do pracy z instrumentami wsparcia objętymi regułami pomocy de minimis, w szczególności w zakresie zadań związanych z kontrolą (w tym w ramach POWER). Przygotowanie to ma charakter zarówno teoretyczny, jak i praktyczny, tak aby po zakończeniu szkolenia uczestnik posiadał wiedzę i umiejętności z zakresu podstaw udzielania pomocy, a także potrafił w praktyce stosować szczegółowe zasady związane z udzielaniem pomocy de minimis. Celem jest także wskazanie sposobu i przygotowanie uczestnika do pracy na etapie rozpatrywania indywidualnych przypadków i identyfikowania lub wykluczania występowania pomocy de minimis. Na szkoleniu omówione zostaną krajowe przepisy związane z udzielaniem pomocy de minimis oraz przepisy wspólnotowe. Celem zajęć jest także nabycie przez uczestników umiejętności określania wartości udzielanej pomocy (EDB) w kontekście realizacji np. prac interwencyjnych, a także przypadków rozkładania pomocy na raty lub odraczania terminu zwrotu pomocy – ma to zastosowanie w sytuacji zwrotu pomocy w przypadku niedotrzymania przez beneficjenta pomocy warunków udzielenia pomocy.
Dotyczy: Powiatowe Urzędy Pracy, Wojewódzkie Urzędy Pracy, Urzędy Wojewódzkie
Prowadzący: Maciej Zasłona –Wykształcenie wyższe: ekonomia oraz politologia. Doświadczenie zawodowe: Ministerstwo Gospodarki w Warszawie, wiele instytucji szczebla centralnego i regionalnego. Wysokiej klasy specjalista i praktyk w dziedzinie pomocy publicznej oraz pomocy de minimis, Autor i współautor licznych publikacji oraz raportów i analiz z zakresu pomocy de minimis i pomocy publicznej.
PROGRAM SZKOLENIA
1. Pomoc de minimis w „okresie przejściowym”
1) Pomoc de minimis na startych zasadach – stosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013
2) Pomoc de minimis na nowych zasadach – stosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831
3) Przełożenie dotychczasowej oraz nowej pomocy de minimis na instrumenty ustawy o promocji zatrudnienia – zastosowanie „okresu przejściowego”
2. Ograniczenia w możliwości stosowania stosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 wynikające z ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
3. Identyfikacja pomocy de minimis w instrumentach ustawy o promocji zatrudnienia
– bon na zasiedlenie (art. 66n UoPZ)
– organizowanie szkoleń dla osób bezrobotnych (art. 40 UoPZ)
– programy pilotażowe (art. 9c UoPZ)
– ulga w spłacie zobowiązań (art. 76 UoPZ)
4. Kiedy występuje pomoc de minimis – spojrzenie na pojęcie działalności gospodarczej
– ustawa prawo przedsiębiorców a ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej – różnice
– beneficjent pomocy a podmiot prowadzący działalność gospodarczą
– specyfika podmiotów prowadzących jednocześnie działalność gospodarczą oraz niegospodarczą
– specyfika działalności: jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki budżetowe, publiczna oraz niepubliczna działalność edukacyjna, usługi medyczne, organizacje pozarządowe, opieka społeczna
– wzór przykładowego oświadczenia
– możliwość wykluczenia pomocy de minimis z uwagi na „lokalnych charakter działalności” wnioskodawcy – efekt pomocy de minimis z rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831
5. Który rodzaj pomocy de minimis wybrać
– rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2831
– rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013
– na wsparcie działalności w zakresie podstawowej produkcji rolnej
– na wsparcie działalności podstawowej w sektorze rybołówstwa i akwakultury
– różnice w limitach oraz procedurach
– odróżnienie działalność podstawowej od działalności związanej z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu
6. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2831
– nowy mechanizm ustalania okresu referencyjnego: konieczność dostosowania oświadczenia
– nowy pułap pomocy de minimis oraz odejście od dyskryminowania sektora drogowego transportu towarów
– konieczność dostosowania formularza informacji do nowej pomocy de minimis
– nowa pomoc de minimis a zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis
7. Pojęcie jednego przedsiębiorstwa w kontekście kumulowania pomocy de minimis
– powiązania kapitałowe – metody oceny posiadania większości praw do głosu, dokumenty źródłowe
– powiązania osobowe – dokumenty źródłowe wskazujące na istnienie powiązań,
– wywieranie dominującego wpływu – przykłady oraz wskazanie dokumentów źródłowych, pełnienie przez osobę fizyczną funkcji w organie osoby prawnej
– relacje bezpośrednie oraz pośrednie
– praktyczne przykłady wskazujące na relacje pomiędzy przedsiębiorcami z uwzględnieniem różnych form prowadzenia działalności gospodarczej
– źródła pozyskiwania danych nt. relacji pomiędzy przedsiębiorstwami
– przykłady oraz ćwiczenia dla uczestników
8. Dyskontowanie pomocy de minimis w odniesieniu do poszczególnych form wsparcia
– pojęcie czynnika dyskontującego oraz stopy dyskontowej
– postępowanie w przypadku zmian w wysokości udzielonej pomocy de minimis
– praca z kalkulatorem EDB (udostępniony przez prowadzącego plik xlms)
9. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis: omówienie formularza wraz z formalną procedurą uzupełniania braków
10. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie: omówienie wzoru zaświadczenia oraz przypadki korygowania zaświadczeń
11. Sukcesja prawna – zmiany przedsiębiorców na etapie realizacji umowy; postępowanie w przypadku zmiany formy prawnej beneficjenta pomocy w trakcie realizacji umowy (przekształcenie, przejęcie)
12. Sprawozdania z udzielonej pomocy de minimis: system SHRIMP2
Karty zgłoszeniowe prosimy nadesłać faksem (081 5346065, 81 4790816) lub [po zeskanowaniu] e-mailem (szkolenia@eceprestiz.pl). Szczegółowy program zajęć prześlemy e-mailem na podany adres uczestnika ok.7 dni przed datą kursu. Pisemną rezygnację przyjmujemy na 10 dni przed datą rozpoczęcia kursu , po tym terminie nieobecność nie zwalnia do zapłaty należności.