Data szkolenia | Miejsce szkolenia | Forma | Cena ze środków publicznych | Cena szkolenia z pozostałych środków |
GRUDZIEŃ | GRUDZIEŃ | GRUDZIEŃ | GRUDZIEŃ | GRUDZIEŃ |
02-04.12.2024 Przyjazd po południu w dn. 01.12.2024 r. | Zakopane, Hotel Hyrny*** ul. Piłsudskiego 20 | 20 h. -3 noclegi | 2795,00 zł - w pok. 2-os. 3195,00 zł - w pok. 1 os. Uwaga przy zgłoszeniu co najmniej 2 os. - RABAT 100,00 zł od osoby | + 23 % VAT |
09-10.12.2024 Przyjazd po południu w dn. 08.12.2024 r. | Kraków, Hotel Kazimierz*** ul. Miodowa 16 | 14 h. -2 noclegi | 2495,00 zł - w pok. 2-os. 2795,00 zł - w pok. 1 os. Uwaga przy zgłoszeniu co najmniej 2 os. - RABAT 50,00 zł od osoby | + 23 % VAT |
09-11.12.2024 Przyjazd po południu w dn. 08.12.2024 r. | Kraków, Hotel Kazimierz*** ul. Miodowa 16 | 20 h. -3 noclegi | 2795,00 zł - w pok. 2-os. 3195,00 zł - w pok. 1 os. Uwaga przy zgłoszeniu co najmniej 2 os. - RABAT 100,00 zł od osoby | + 23 % VAT |
11-12.12.2024 Przyjazd po południu w dn. 10.12.2024 r. | Toruń, Hotel Mercure Centrum*** ul. Kraszewskiego 1/3 | 14 h. -2 noclegi | 2495,00 zł - w pok. 2-os. 2795,00 zł - w pok. 1 os. Uwaga przy zgłoszeniu co najmniej 2 os. - RABAT 50,00 zł od osoby | + 23 % VAT |
11-13.12.2024 Przyjazd po południu w dn. 10.12.2024 r. | Toruń, Hotel Mercure Centrum*** ul. Kraszewskiego 1/3 | 20 h. -3 noclegi | 2795,00 zł - w pok. 2-os. 3195,00 zł - w pok. 1 os. Uwaga przy zgłoszeniu co najmniej 2 os. - RABAT 100,00 zł od osoby | + 23 % VAT |
16-18.12.2024 Przyjazd po południu w dn. 15.12.2024 r. | Zakopane, Hotel Hyrny*** ul. Piłsudskiego 20 | 20 h. -3 noclegi | 2795,00 zł - w pok. 2-os. 3195,00 zł - w pok. 1 os. Uwaga przy zgłoszeniu co najmniej 2 os. - RABAT 100,00 zł od osoby | + 23 % VAT |
Uwaga:
– w szczególnie uzasadnionych przypadkach Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany miejsca szkolenia(przy zachowaniu co najmniej porównywalnego standardu pobytu),
– wersja szkoleń 30 h. ma charakter warsztatowy(realizuje program szkoleń w wersji 20 h., poszerzony o dodatkowe ćwiczenia, case study w danym temacie)
– w przypadku szkoleń finansowanych przez Zamawiającego ze środków publicznych – do zgłoszenia należy dołączyć oświadczenie o pochodzeniu źródła finansowania(w treści należy podać: temat szkolenia, nazwiska osób zgłaszanych, oraz stwierdzenie, ze koszty szkolenia są pokrywane ze środków publicznych)
– istnieje możliwość wkalkulowania w cenę szkolenia zwrotu kosztów podróży.
Cena obejmuje: udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe, materiały konferencyjne, zapewnieniem warunków bhp, zaświadczenie wydano na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, zakwaterowanie w pok. 2 os. lub 1 os., pełne wyżywienie, serwis kawowy, opieka organizatora w ramach nadzoru wewnętrznego, ubezpieczenie od NNW.
Cele szkolenia: Zdobycie wiedzy prawnej, nabycie umiejętności rozpoznawania, wykrywania i przeciwdziałania niepożądanym zjawiskom w projektach współfinansowanych ze środków unijnych, sposobów postępowania w przypadku podejrzenia zaistnienia czynów niezgodnych z prawem.
Metody pracy: Mini-wykład, prezentacja multimedialna, ćwiczenia grupowe i indywidualne, Case study, symulacja.
Prowadzący: Prawnik, finansista, praktyk w dziedzinie projektowania, rozliczania oraz kontroli projektów współfinansowanych ze środków unijnych. Radca prawny.
PROGRAM SZKOLENIA
I. Rozpoznawanie oszustw finansowych i przestępstw w projektach współfinansowanych ze środków UE.
1. Informacje ogólne o problemie korupcji i oszustwach finansowych w projektach unijnych.
– Czym jest nadużycie finansowe, korupcja oraz nieetyczne zachowania – różnice i cechy wspólne wg prawa
– Kto popełnia oszustwa i przestępstwa – dlaczego?
– Jaki koszt ponosi budżet w związku z nadużyciami finansowymi, jak to się odbija na jej wizerunku instytucji dysponującej środkami unijnymi ?
2. Wykrywanie oszustw,– Analiza behawioralna,– Przyczyny popełniania oszustw i nadużyć,– Charakterystyka zjawiska oszustwa i nadużycia
2.1.Pojęcie zawodowego oszustwa finansowego,– Rodzaje oszustw finansowych
2.2.Wybrane aspekty analizy dokumentów przy wykrywaniu oszustw finansowych
2.3.Schematy oszustw zakupowych, w tym przetargowych,– Jak wykrywać oszustwa zakupowe?
2.4.Schematy oszustw płacowych,– Jak wykrywać oszustwa płacowe?
2.5.Praktyczne sposoby walki ze sprawcami oszustw i nadużyć,– Wykrywanie,– Odstraszanie,– Procedury zwalczania oszustw i nadużyć
2.6.Opracowywanie procedur zwalczania oszustw i nadużyć
2.7.Przykłady nieprawidłowych praktyk księgowych. Sposoby ich wykrywania,– Problematyka wiarygodności dokumentów
II. Rozpoznawanie i zwalczanie korupcji w projektach z udziałem środków UE
1.Definicja i wymiary korupcji
2.Korupcja w sferze publicznej i w sferze prywatnej
3. Konflikt interesów
4. Skala korupcji w projektach współfinansowanych ze środków unijnych
4.1.. Pomiar korupcji
4.2.Skala korupcji – Polska na tle innych krajów UE
5.Korupcja jako przestępstwo – regulacje dotyczące korupcji w polskim prawie
5.1.Typy korupcji i ich konsekwencje
5.2.Korupcja i zaufanie
5.3.Korupcja jako kontrakt. Korupcja w polityce
5.4.Instytucjonalne uwarunkowania korupcji
5.5.Stanowienie prawa wewnętrznego i jego praktyczne przenoszenie na grunt podpisywanych umów przez instytucje udzielające dofinansowania
6. Przejrzystość instytucji – przewidywalność procedur
7. Kontrola procesów decyzyjnych. Analiza procesu decyzyjnego (przykładowego) i poszukiwanie zagrożeń korupcyjnych – burza mózgów
8.Przeciwdziałanie korupcji w Polsce
9.Rządowe strategie antykorupcyjne
10.Systemy jakości ISO i CAF a korupcja
11.„Nakładka antykorupcyjna” w systemie ISO
III. Zachowanie nieetyczne – oszustwa finansowe czy korupcja? – Normy postępowania
1. Kodeks etyki pracownika,– Normy wyznaczające właściwą postawę,– Normy stojące na straży rzetelności i uczciwości,– Normy stojące na straży godności i zawodowego prestiżu,– Normy regulujące stosunki
2. Podstawy działań nieetycznych i antykorupcyjnych w urzędzie,– Budowanie granic i asertywne domaganie się w relacjach zawodowych,– Autodiagnoza osobistego stylu komunikowania się w relacjach zawodowych,-Przejrzysta komunikacja w relacjach zawodowych wg zasad ‘’clear hand’’
3. Struktura zachowania nieetycznego i korupcyjnego – omówienie poszczególnych elementów
a) Łapówkarstwo,– przyjęcie łapówki,– danie łapówki,– pośredniczenie w łapówkarstwie,– sprowokowanie łapówki,– Opłacony protekcjonizm,– Nepotyzm,– Szantaż,– Defraudacja pieniędzy publicznych
b) Przyczyny zachowań niezgodnych z prawem i normami etycznymi oraz ich konsekwencje,– Gospodarcze,– Etyczne,– Karne
c) Przejrzysty Urząd jako wynik dobrej współpracy w zespole
– Warunki organizacyjne i psychologiczne blokujące właściwe zarządzanie przepływem informacji i wiedzy jako możliwy czynnik korupcjogenny
– Określanie standardów kooperacji w urzędzie – aspekt psychologiczny
– Lider a szef, modelowanie wzorców zachowań i pozycji nieformalnej w grupie
– Prawidłowości funkcjonowania grupy w kontekście zachowań o charakterze korupcyjnym
– Nawiązywanie kontaktów zawodowych – warunki, atuty i zagrożenia
– Wprowadzanie zmiany w zespole i miejscu pracy – wzmacnianiem, albo osłabianiem działań antykorupcyjnych w urzędzie
d) Podejmowanie rozstrzygnięć i rozwiązywanie konfliktów
– Wyznaczanie standardów podejmowania decyzji w urzędzie oraz podpisywania umów
– Konflikt interesów – prowadzenie negocjacji w sytuacji korupcjogennej
e) Psychologiczne aspekty zachowań etycznych, opartych na wartościach
– Zachowania ludzi w sytuacji konfliktu wartości i pokusy
– Źródła władzy, psychologiczne mechanizmy wywierania wpływu
– Manipulacje, autotest podatności na manipulację
– Obrona przed manipulacjami i socjotechnikami budowania zobowiązań
– Minimalizowanie psychologicznych kosztów podejmowania przedsięwzięć antykorupcyjnych – wykorzystanie osobistych zasobów w pełnieniu roli lidera standardów etycznych i działań antykorupcyjnych
f) Budowanie pozytywnego wizerunku publicznego pracowników i urzędu
IV. Przeciwdziałania i walka ze skutkami oszust finansowych i nadużyć oraz korupcją w sferze realizowanych projektów EFS
1. Współpraca urzędów z organami ścigania – dobre praktyki,
2. Wstępne ustalenie administracyjne lub sądowe,
3. Schemat przepływu informacji o nieprawidłowościach,
4. Ochrona informacji niejawnych – dane osobowe,
5. Przykłady nieprawidłowości w realizacji projektów – wskazówki dla administracji,
6. Europejski Urząd ds. zwalczania nieprawidłowości – OLAF,
7. Inne instytucje międzynarodowe działające w zakresie zwalczania zjawisk korupcji i oszustwa,
8. Zalecenia UKS i KE w zakresie naruszeń przepisów Prawa Zamówień Publicznych,
9. Kwestia odrębnej księgowości,
10. System kontroli wg prawa UE,
11. Kontrole na dokumentach w siedzibie kontrolującego,
12. Kontrole na miejscu realizacji projektów, kontrole systemowe – audyty
13. Jak kontrolować projekt, aby zminimalizować możliwość przeoczenia nieprawidłowości,
14. System dotyczący zapobiegania, wykrywania i korygowania nieprawidłowości,
15. Przepisy ustawy o finansach publicznych w walce z oszustwami finansowymi – omówienie.
16. Nieprawidłowości w nowej perspektywie finansowej 2014-2020 oraz 2021-2027
V. Ćwiczenia praktyczne zachowań korupcyjnych oraz oszustw
1. Jak przeprowadzić konstruktywną burzę mózgów dotyczącą oszustw (Ćwiczenie pt. – “Myśl jak złodziej”).
2. Stworzenie profilu nadużyć finansowych dla WUP i PUP.
3. Jak ocenić Waszą podatność na atak, jak ocenić prawdopodobieństwo wystąpienia oszustwa i jak ocenić jego wpływ na organizację. (ćwiczenie – “nie strzelać do posłańca!”)
4. Czym jest apetyt i tolerancja.
5. Korzystanie z mapy ryzyka w celu dopasowania swoich badań kontrolnych i programów budowania świadomości.
VI. Pytania i indywidualne konsultacje
Karty zgłoszeniowe prosimy nadesłać faksem (081 5346065, 81 4790816) lub [po zeskanowaniu] e-mailem (szkolenia@eceprestiz.pl). Szczegółowy program zajęć prześlemy e-mailem na podany adres uczestnika ok.7 dni przed datą kursu. Pisemną rezygnację przyjmujemy na 10 dni przed datą rozpoczęcia kursu , po tym terminie nieobecność nie zwalnia do zapłaty należności.